Saturday, November 6, 2010

Budak umur 21 tahun ini .

Posted by tyka dins at 12:03 AM
Reactions: 
Kadang - kadang ,
budak ;uar umur cenggini belum rasa apa itu duit nak kena bayar bil elektrik , bil tepon , bil air , nak bawak mak gi hospital sendiri, cari duit sendiri , mak bapak support duit belajar . kan ?

kadang - kadang ,
budak luar umur cenggini dah rasa apa itu berlaki , berbini ,beranak , berfamily . kan ? Tetap bahagia .

kadang - kadang ,
benda - benda macam ni buat aku rasa kehidupan hebat sangat . sampai aku rasa bersyukur .

Tapi , kenapa sesetengah orang tak boleh nak duduk fahamkan apa keinginan orang kalau asyik nak ikut tekak sendiri je ? Mana adil . Diri sendiri pikir dulu lah sebelum nak kondem2 .

Kadang - kadang ,
Aku rasa hidup ni macam tak adil .
Jangan sakitkan hati orang . Tak baik . Belajar agama kan ?

Aku tak solat ke . Aku tak beribadat ke . Aku apa - apa lah . KAU ada nampak ke ? TAK kan ? Sebab kau tak nampak . Itu jer . Pokok pangkal nye , tanya diri sendiri , adakah ibadat kita diterima tuhan ? sedangkan apa yang berlaku disekeliling yang beribadat pun perangai tak berubah - ubah . tetap tak bersyukur . tetap maki hamun . tetap kurang ajar . mana manfaat ibadah tunggang terbalik kau seharian ?

Aku tak cakap aku baik . Sebab aku jahat . Aku tau . Aku sedar . Jadi , kesedaran aku ni aku tampalkan kat diri sendiri , maka aku jahat , aku takkan bagi orang pun jahat ikut sama . Biar aku jahat sorang - sorang . Aku tak pernah nak suruh ikut.
Mai lah ikut aku . TIDAK oke !

Aku tak pernah mintak apa - apa kat orang . TAK . Kalau boleh aku nak uruskan sendiri . Bukan apa , Aku percaya aku boleh buat sendiri . Jangan risau .

Kehidupan kau dengan aku lain .
Jangan samakan .
Please .

Bukan nak ketepikan ,
cuma suruh berfikir .
Kau kata lain .
Aku kata lain .
Sampai bila nak berkata lain - lain ?
Apa susah sangat nak buat keputusan ?
Belajar adabkan ?
Belajar agamakan ?
Tau hukumkan ?
Aku tau semua tu .

Budak umur 21tahun cenggini ,
BERHAK bersuara untuk kehidupan sendiri .
Corak sendiri .
Cukup lah dermakan nasihat sahaja .
Selebihnya budak umur 21tahun cenggini uruskan .
Dia sudah besar .
Kau tak perlu susah - susah . Sebab selama dia nak membesar ni , budak umur 21 tahun cenggini , URUSKAN DIRI DIA SENDIRI . ingat tu !
Tolong , budak ni tak pernah kacau hidup orang ,
jangan sampai dia gila .
Sebab gila ?
Kerana ikutkan kemahuan yang bukan - bukan .
Apalah ..
Jangan malukan diri sendiri .
Cermin diri .
Kau tuh bukan betul sangat pun !
Budak umur 21 tahun cenggini susah nak faham .
Tak nak amik jadi contoh pun .
Sebab bukan nak berlagak ,
Tapi cukuplah diri sendiri dijadikan contoh .
Tak menyusahkan orang .
Senang , kan ?

Budak ini .
Berdiri dengan sendiri .
Tak payah tongkat .
Sebab tongkat ,
Budak ini jadi SUSAH !
Celaka punya tongkat .












*Tyka ni ,Kadang - kadang , bukan nak tunjuk pandai , cuma nak belajar jadi pandai . Thank you .





0 comments:

 

DUNIA AKU TIADA LIMIT Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos