Saturday, August 28, 2010

Kasih sayang

Posted by tyka dins at 5:10 PM
Reactions: 
Enjoy this short conversation . Its good . For you . Me ? Of course ! Terasa kot ! :)


Pada suatu hari , seorang murid bertanya kepada cikgunya . Ketika itu , si guru sedang mengajar tajuk kasih sayang .

Murid : Cikgu , macamne kita nak pilih orang yang terbaik sebagai orang yang kita paling sayang kat kita dan macamane pulak nak bagi kasih sayang tuh berkekalan ?

Guru : Ok , kamu ikut saya cakap . Kamu pergi ke padang , Kamu berjalan di atas rumput dan memandang rumput di depan kamu .Pilih yang PALING CANTIK sekali tanpa menoleh ke belakang walau apa pun terjadi . Dah petik paling cantik ,bawa ke kelas .


Apabila murid itu naik ke kelas ,tiada sehelai rumput pun berada dalam tangannya .
Cikgu bertanya.

Guru : Kenapa kamu tak bawa satu pun rumput yang paling cantik ?

Murid : Tadi , masa saya berjalan,saya carilah rumput yang paling cantik , tapi cikgu kata petik yang paling cantik , jadi saya pun teruslah berjalan ke depan pilih yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi . Tapi sampai penghujung ,saya tak jumpa pun rumput yang paling cantik . Mungkin ada di antara yang paling cantik di belakang , tapi cikgu kata jangan toleh belakang . Jadi , saya tak toleh lah .

Guru : Ya , itulah jawapannya .Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang , yang kita sayang , janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu . Kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaiknya , Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi .Dan ingatlah orang yang paling kita sayang ,itulah yang paling cantik dan paling baik .Walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik macam rumput yang kat belakang tadi.......




Jadi , kesimpulannya , tepuk dada tanyalah hati ! :)




0 comments:

 

DUNIA AKU TIADA LIMIT Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos